Wednesday 30 March 2016

Khasiat Tumbuh-tumbuhan

HERBA DENGAN RAHSIA NILAI UBATANNYA


  Kelebihan Herba Herba menurut kamus dewan bahasa dan pustaka merupakan tumbuhan dimana daun dan bahagian lain tumbuhan tersebut yang boleh dibuat ulam dan memberikan nilai ubatan kepada orang yang mengamalkan memakannya. Kita sebagai manusia seharusnya memanfaatkan dengan sebaiknya nilai perubatan yang terdapat pada herba. Kebanyakan ilmu perubatan tradisional masih lagi menggunakan tumbuhan herba sebagai bahan utama dalam perubatan mereka. Walau bagaimanapun ilmu perubatan yang diamalkan ini tidak direkodkan seperti ilmu perubatan allopati tetapi ia diwarisi dari generasi ke generasi berikutnya melalui kaedah lisan. Tumbuhan-tumbuhan herba merupakan sumber penghasilan analgesik, antibiotik, enzim-enzim, hormon-hormon diuretik, kompaun-kompaun anti parasit, laksatif, anti-koagulan dan pelbagai bahan lagi. Kesemua bahan ini dapat dikesan selepas beberapa kajian dijalankan ke atas tumbuhun herba untuk melihat bahan yang terkandung di dalamnya. Menurut Perubatan Kesihatan Sedunia ( WHO ), hampir 70% dari populasi sedunia menggunakan ubat dari tumbuhan herba terutamanya di negara-negara sedang membangun dan mundur kerana ianya murah dan mudah didapati. Pengguna di negara-negara maju menggunakan tumbuhan herba sebagai alternatif kepada rawatan moden. Jenis tumbuhan herba yang bincangkan di sini ialah bawang putih, pegaga, kunyit, dan senduduk putih. Tumbuhan herba yang pelbagai ini mengandungi nilai perubatan yang berbeza di antara satu sama lain



 HABBATUS SAUDA (JINTAN HITAM)


 Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,”Sesungguhnya di dalam habbatus sauda (jintan hitam) terdapat penyembuh bagi segala macam penyakit kecuali kematian” (HR. al Bukhari no. 5688 dan Muslim no. 2215, ini lafazhnya Muslim, dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu)

Imam Ibnu Qayyim al Jauziyah berkata: ‘Jintan hitam memiliki banyak sekali khasiat.  Erti dari sabda Nabi, “Penawar segala jenis penyakit“, seperti firman Allah, “Menghancurkan segala sesuatu dengan perintah Rabb-nya“, yakni segala sesuatu yang boleh hancur.  Banyak lagi ungkapan-ungkapan sejenis.  Jinten hitam memang berkkhasiat mengobati segala jenis penyakit dingin, bisa juga membantu kesembuhan berbagai penyakit panas  karena faktor temporal’ (Metode Pengobatan Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam, hal. 365)




SENDUDUK ( Melastoma malabathrium )


 


 Tumbuhan herba berbunga putih ini bernilai tinggi dalam perubatan trdisional untuk merawat cirit-birit, berak berdarah, menghentikan pengaliran darah haid yang tidak kering-kering, mengubati penyakit keputihan, rawatan buasir, meredakan sakit gigi dan membuang angin di dalam tubuh badan. Kajian saintifik yang telah dijalankan menunjukkan bahawa terdapat sifat anti-agregasi pada herba ini yang membolehkan pendarahan berhenti.

 Daun senduduk yang tua ditumbuk dengan kunyit hidup dan kemudian dicampur dengan air dan diminum. Untuk mengubati penyakit keputihan, rebus dua ranting daun senduduk putih dengan sedikit gula, halia dan daun bonglai. Bila campuran air rebusan itu mendidih dan dibiarkan sejuk, kemudian diamalkan meminumnya setiap pagi dan malam. Bagi meredakan sakit gigi, akar senduduk putih direbus dan airnya digunakan untuk berkumur. Air rebusan itu juga sesuai dibuat mandi untuk tujuan melembutkan kaki dan membung angin di dalam tubuh badan.

1 comment:

  1. Muhammad Iman Nashriq, berumur 2tahun mengidap penyakit lelah atau asma sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa2 perubahan makin sembuh ke atau makin baik,tetap sama saja. Ibu cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    ๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete